Thursday, March 3, 2011

SEroNoK Ke JAdi CIkGu...????

Ari nie aku ambik anak-anak lewat sikit.. biasala,baru start balik training budak2 untuk badminton daerah...dapat lak berita gembira,Amal Sofiyah (5 Maju) dapat wakil gombak ke boling peringkat negeri selangor....

pagi tadi adalah sorg murid nie tanya aku..."seronok ke jadi cikgu?''... aku tanya balik kenapa dia tanya aku camtu...rupa2 nya cita-cita dia nak jadi cikgu gak...

Selama aku keje hampir 10 tahun nie...aku rasa keje cikgu adalah yg paling susah sekali..walaupun org luar kata keje cikgu balik tghari tido!!!keje separuh hari,tp aku tak rasa semua cikgu macam tu...sebabnya sepanjang aku berkhidmat nie,tak pernah rasanya ada rehat yg cukup...cuti sekolah panjang pun kadang-kadang ada kat sekolah...kadang-kadang sampai nak layan permata hati yg 2 org nie pun tk sempat...

Secara ringkas la:

7.40 pagi - datang sekolah sampai pukul 1.00 ptg mengajar...mengajar akademik...

03.00 ptg sampai 05.00- dh gerak ke dewan badminton sinamax ajar budak plak main badminton....

08.00 sampai la tk tentu masa - tanda buku,masuk markah,buat analisa dan sebagainya kerja yg tak sempat siap di sekolah...senang kata kerja bawak balik ke rumah la...tk macam org lain...opis hour tkde bawak balik buku ke rumah....

Pendek kata cikgu nie pengasuh la...secara kesimpulannya...ade ke masa free dengan keluarga???sendiri mau ingat la...sabtu kelas tambahan...ahad kadang2 bawak budak pergi friendly dgn sekolah2 lain....jadi maknanya tak senang jugak la jadi cikgu nie...tu belum kira lagi yg pegang jawatan penting di sekolah...lagi la penin...

aku terus terang la dulu mmg aku tak minat jadi cikgu...tp perasaan tu berubah bila aku tgk kejayaan murid2 sekolah lama aku...budak2 kampung je pun,bila diorg nak belaja satu rahmat untuk cikgu...masa tula aku berubah..rasa satu kepuasan bila tgk anak murid berjaya...

dan bila aku dah jadi cikgu nie,barula aku sedar perasaan cikgu aku dulu...yela,bagi keje tk siap...suruh bawak barang tak bawak...sekarang nie anak murid aku pulak buat macam tu...rasa nya macam kena bayar cash je la balasan...hehehe...tp tk semua anak murid tu macam tu...ade jugak yg bagus2...betulla,ape2 saje bermula dari cikgu...mana taknya,PM sebelum jadi menteri org biasa gak.....yg mencorak diorg nie sape??cikgu gak...jadi segala2 nya cikgu la...ibarat ibubapa kedua pada anak2....tk kira la anak sape pun...

jadi,kalau rasa nak maki cikgu tu,tolong la pikir2 kan balik...bukan ape...awok tak kesah pun kena maki...cuma yng awok tak tahan tu yg memaki macam kacang lupe pada kulit...keme jadi pandai pun,keje besor pun sebab sape??pikirkanle....

Adios.........

No comments:

Post a Comment